Gra językowa My Shopping List - bingo obrazkowo-wyrazowe - edukacyjna gra w karty do nauki angielskiego ucząca słownictwa tematycznego: jedzenie, picie i zakupy.
My Shopping List jest grą językową służącą do nauki nazw artykułów spożywczych w języku angielskim oraz wyrażeń związanych z ich kupowaniem i różnym zastosowaniem.
• Kluczowe cechy gry:
- charakter / wiodący typ gry: gra w bingo, karciana, gra w karty,
- poziom trudności: początkujący / podstawowy (A1-A2) z możliwością wykorzystania na poziomie B1 - w zależności od obranego przez nauczyciela wariantu rozgrywki,
- ilość graczy: od 2 do 36,
- przedział wiekowy: dzieci od lat 7, nastolatki, młodzież, dorośli,
- ilość proponowanych wariantów rozgrywki: 9,
- instrukcje: w językach angielskim i polskim.
• Podstawowa forma rozgrywki:
Każdy z uczestników gry otrzymuje po jednej lub po kilka plansz ze zdjęciami różnych artykułów spożywczych. Następnie osoba prowadząca grę losuje kolejno karty i w zależności od stopnia trudności rozgrywki pokazuje obrazki produktów spożywczych lub odczytuje na głos ich nazwy innym uczestnikom gry, których zadaniem jest odnaleźć stosowne odpowiedniki na posiadanej przez siebie planszy/planszach. Wygrywa osoba, która jako pierwsza dopasuje wszystkie nazwy lub ilustracje produktów ze swojej planszy/plansz do pokazywanych obrazków lub odczytywanych nazw. W zależności od stopnia znajomości słownictwa i umiejętności językowych graczy możliwe są następujące warianty dopasowania kart do plansz: nazwa-nazwa; zdjęcie-zdjęcie; nazwa- zdjęcie; zdjęcie-nazwa.
• Gra w robienie zakupów:
Każdy z uczestników gry otrzymuje jedną planszę z listą zakupów oraz po kilka kart ze zdjęciami różnych produktów spożywczych. Zadaniem gracza jest skompletowanie kart ze wszystkimi artykułami spożywczymi znajdującymi się na jego liście zakupów. W tym celu pierwszy z graczy zadaje swojemu sąsiadowi pytanie o wybrany produkt spożywczy, który chce nabyć (na przykład: Have you got (any) eggs?). Jeżeli pytany uczestnik gry jest w posiadaniu karty z tym produktem odpowiada twierdząco Yes, I have. i przekazuje kartę osobie pytającej, natomiast w przypadku gdy nie ma takiej karty odpowiada: No, I haven't. Następnie osoba pytana zwraca się do innego gracza z zapytaniem o wybrany produkt spożywczy. Wygrywa osoba, która jako pierwsza "zakupi" wszystkie artykuły spożywcze umieszczone na swojej liście zakupów.
• Inne proponowane sposoby wykorzystania gry opisane szczegółowo w załączonej instrukcji:
- układanie piramidy żywieniowej za pomocą kart z obrazkami produktów spożywczych,
- opowiadanie o zwyczajach żywieniowych własnych bądź innych osób,
- gra w "Co kupuje się w jakim sklepie?",
- gra w kupowanie z użyciem wyrażeń takich jak: trochę, dużo, mało, kilo, plasterek, pęczek, opakowanie, pudełko, kawałek, butelka, porcja, itd.
- gra w wyszukiwanie brakujących składników koniecznych do sporządzenia różnych dań,
- gra w komponowanie przepisów kulinarnych ze składników znajdujących się na wylosowanych kartach,
• Tematyka i cele językowe:
- nauka nazw produktów żywnościowych,
- nauka rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych,
- nauka słownictwa i wyrażeń związanych z robieniem zakupów,
- samodzielne budowanie wypowiedzi ustnej, nauka mówienia, nauka rozumienia ze słuchu.
• Gra znajduje zastosowanie:
- w trakcie zajęć w szkole: szkoła podstawowa w klasach od 1 do 8, ewentualnie szkoła ponadpodstawowa (liceum, technikum) w klasach 1 i 2,
- w szkołach językowych realizujących kursy języka angielskiego na poziomach A1 A2 i B1,
- w warunkach domowych (zabawy z przyjaciółmi i rodziną, gry towarzyskie lub prywatne lekcje języka angielskiego).
• Dodatkowe korzyści:
Gra doskonali sprawności umysłowe takie jak koncentracja i pomysłowość oraz uczy aktywności i zdrowej rywalizacji, a jej ludyczny charakter pomaga w nawiązywaniu relacji społecznych z pozostałymi uczestnikami gry oraz wpływa pozytywnie na zredukowanie dystansu pomiędzy uczniem i uczącym.
• Standard CEFR:
Gra opracowana została w oparciu o kryteria Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (Common European Framework of Reference for Languages) dla poziomu biegłości językowej A1-A2.
• Instrukcje:
Obok instrukcji w języku angielskim do gry dołączono instrukcję w języku polskim zawierającą wprowadzenie dla nauczycieli, rodziców i samych graczy, propozycje zabaw i ćwiczeń edukacyjnych, rozbudowane scenariusze rozgrywek oraz do ściągnięcia praktyczny słowniczek nazw artykułów spożywczych używanych w grze wraz z tłumaczeniem na język polski i transkrypcją fonetyczną. Dodatkowa instrukcja w języku polskim to również udogodnienie dla osób nie znających języka obcego w stopniu wystarczającym do zapoznania się z oryginalną, anglojęzyczną wersją instrukcji, a także możliwość samodzielnego pokierowania zabawami językowo-edukacyjnymi z dziećmi lub rówieśnikami.
• Zestaw zawiera:
- 36 plansz z umieszczonymi po jednej stronie przykładowymi listami zakupów oraz ilustracjami różnych artykułów spożywczych po drugiej,
- 66 kart z ilustracjami produktów spożywczych i ich nazwami,
- broszurę metodyczną w języku angielskim opisującą blisko dziesięć różnych sposobów wykorzystania gry, a ponadto prezentującą przepis na typowe angielskie kanapki oraz quiz dotyczący ciekawostek związanych z tradycjami kulinarnymi Wielkiej Brytanii,,
- broszurę metodyczną w języku polskim.
• Dane techniczne:
- format 21,5x14,5 cm
- opakowanie: eleganckie kartonowe pudełko, folia
- ISBN 9788853613677
- wydawnictwo ELi & ET TOI