Gry językowe ELI w nauczaniu zdalnym: bingo

Opublikowano: maj 7, 2020

Kategorie: Pomysły i materiały do lekcji

Nauczanie zdalne dla wielu nauczycieli i lektorów stało się wyzwaniem. Zmusiło także do opracowania na nowo metodologii i koncepcji pracy z różnymi materiałami, których użycie dotąd sprawdzało się w tradycyjnym nauczaniu.

Gry językowe, które z zasady są także grami towarzyskimi, także mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu zdalnym. Niektóre z nich umożliwią rozgrywkę w praktycznie niezmienionej formie – inne, przy różnych modyfikacjach, pozwolą na przeprowadzenie rozgrywki online za pośrednictwem różnych platform do komunikacji grupowej.

Spośród wielu rodzajów gier najprościej w nauczaniu zdalnym wykorzystać gry typu bingo. Wszystkie z nich zawierają bogate zestawy kart obrazkowych, których łatwo użyć w komunikacji za pośrednictwem kamery internetowej. Będzie to zatem pierwszy z możliwych sposobów wykorzystania tych materiałów. tj. w charakterze kart do prezentacji i powtórzenia słownictwa.

Przykład:

Przed kamerą zaprezentuj kolejno wszystkie karty z obrazkami i poproś dzieci, aby powtarzały za tobą. Następnie przetasuj karty i zacznij pokazywać losowe obrazki. Dziecko, które jako pierwsze wypowie właściwą nazwę zdobywa punkt.

Po wtóre, przy odrobinie inwencji można przeprowadzić w postaci zdalnej tradycyjną rozgrywkę w bingo językowe. Dotyczy to wszystkich tytułów – zarówno tych, które skupiają się na słownictwie ogólnym, jak i tych obejmujących określone dziedziny przedmiotowe, np. nazwy zwierząt, ubrań, produktów spożywczych, etc. W tym celu należy przesłać uczestnikom zabawy plansze bingo, np. w postaci skanu lub nawet zdjęcia z telefonu komórkowego. Nauczyciel, czy też inna osoba prowadząca rozgrywkę, pokazuje karty do kamery, a uczniowie odznaczają je na swoich planszach.

Można w tej konwencji przeprowadzić także inne rodzaje rozgrywek, np.:

Zakupy:

Udostępnij uczestnikom zabawy po jednej planszy bingo. Gracze na podstawie  kolejnych obrazków ze swoich plansz układają listę zakupów, rozpoczynając od  pierwszego obrazka od góry po lewej stronie. Każda kolejna osoba ma za zadanie  wymienić listę zakupów poprzednika i dodać następny przedmiot ze swojej planszy.

Gracze mogą wymieniać same wyrazy, lub używać jakiejś frazy, np. chcę kupić..., itp.

Przedmioty na liście nie mogą się też powtarzać – w takiej sytuacji należy użyć nazwy kolejnego przedmiotu ze swojej planszy. Osoba, która pomyli sekwencję słów lub nieprawidłowo doda kolejne słowo do listy - odpada z rozgrywki.

Więcej gier do angielskiego ►
Więcej gier do niemieckiego ►
Więcej gier do hiszpańskiego ►
Więcej gier do francuskiego ►
Więcej gier do włoskiego ►